Αρχή και πορεία του κόσμου (Περίληψη+Ασκήσεις)

ΕΝΟΤΗΤΑ 9

 Εργασία από τις :   Βλαχούτση Θεοδοσία και Κώστα Δήμητρα

 

Ανθρωπολογία      απαντά σε ερωτήματα       άνθρωπο

Θεολογία                    σε σχέση με τον           Θεό

Κοσμολογία                                                   κόσμο

Χριστιανική Κοσμολογία: η επιστήμη που απαντά σε βασικά ερωτήματα για την αρχή, τη δημιουργία, τη σύσταση και τον σκοπό του κόσμου, με βάση τη χριστιανική διδασκαλία.

Α) ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ

Οι επικρατέστερες επιστημονικές θεωρίες για τη δημιουργία του κόσμου είναι:

1)           Η θεωρία της μεγάλης έκρηξης à το σύμπαν αρχικά ήταν μια μικρή υπερσυμπυκνωμένη μάζα που εξερράγη, με αποτέλεσμα την εκτόξευση των υλικών της στο κενό και το σχηματισμό του αστρικού σύμπαντος με τους γαλαξίες

2)         Η θεωρία του παλλόμενου σύμπαντος à το σύμπαν συστέλλεται και διαστέλλεται διαδοχικά κατά περιόδους δισεκατομμυρίων ετών (τωρινή φάση σύμπαντος: διαστολή )

Οι επιστήμονες ασχολούνται με τον προσδιορισμό της δομής της ύλης και όχι με την προέλευση της.

Β) Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ

Η χριστιανική διδασκαλία για τη δημιουργία του κόσμου:

–      πηγάζει από την Αγία Γραφή

–      συμπληρώνεται στο πρώτο άρθρο του Συμβόλου της Πίστεως

–     παρουσιάζεται αναλυτικά αλλά όχι επιστημονικά από το πρώτο κεφάλαιο της γένεσης.

Αναλύοντας το κείμενο αυτό, προκύπτει ότι η δημιουργία του κόσμου από το Θεό έγινε:

  • «εν αρχή», δηλαδή πριν δεν υπήρχε χρόνος
  • «εκ του μηδενός», χωρίς να προϋπάρχει ύλη
  • με την ελεύθερη βούλησή Του («είπεν» = αποφάσισε)
  • με καμία μεσολάβηση ανάμεσα στην απόφαση και τη δημιουργία («γενηθήτω και εγένετο».. «συναχθήτω και εγένετο».. «εξαγαγέτω και εγένετο» κτλ )
  • με ορισμένη σκοπιμότητα («κατά λίαν») και οικολογική ισορροπία
  • σε έξι ημέρες που όμως αντιστοιχούν σε τεράστια χρονικά διαστήματα (διάρκεια)
  • λόγω της ελευθερίας και αγάπης του Θεού (αίτιο)
  • για τη συμμετοχή των δημιουργημάτων και ιδιαίτερα του ανθρώπου, στη μακαριότητα Του. (σκοπός)
  • με τάξη, αρμονία και πανσοφία

 

Γ) Η ΠΡΟΝΟΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

Ο Θεός ενδιαφέρεται για τα δημιουργήματά Του και εκδηλώνει αυτή Του την αγάπη μέσω της Θείας Πρόνοιας και του Θαύματος.                                                      Θεία Πρόνοια à η συντήρηση του κόσμου, του οποίου η πορεία κατευθύνεται από τους φυσικούς νόμους και η κυβέρνηση του κόσμου από τον Δημιουργό προς επιτυχία του γενικού σκοπού του.                                           Θαύμα à η έκτακτη επέμβαση του Θεού στον κόσμο για χάρη του ανθρώπου, με αποτέλεσμα την προσωρινή αναστολή της λειτουργίας των φυσικών νόμων.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ                                                  

   Ι) Αντιστοίχηση:                                                         

   Η δημιουργία του κόσμου έγινε:

εν αρχή             με οικολογική ισορροπία      

      εκ του μηδενός     με ελεύθερη βούληση     

        κατά λίαν           χωρίς να προϋπάρχει ύλη     

   είπεν               χωρίς να υπάρχει χρόνος από πριν  

                                    ΙΙ) Σωστό – Λάθος:                                         

      i) Σύμφωνα με τη θεωρία της μεγάλης έκρηξης, ο κόσμος ήταν μια μάζα που εξερράγη και δημιουργήθηκε το σύμπαν. _

ii) Σύμφωνα με τη θεωρία του παλλόμενου σύμπαντος, ο κόσμος τώρα είναι σε συστολή. _

iii) O Θεός δεν επεμβαίνει στη δημιουργία Του. _

iv) Η δημιουργία του κόσμου διήρκεσε 6 ημέρες._

v) Στην περίπτωση του θαύματος, αναστέλλεται προσωρινά η λειτουργία των φυσικών νόμων. _